Onze werking

de leefschoolpedagogie

De leefschoolpedagogie beschrijft vijf ontwikkelingsfasen die kinderen doorlopen, waarbij welbevinden (fase 1 en 2), zin in leren (fase 3 en 4) en engagement (fase 5) centraal staan.

Welbevinden als basis 

In de eerste twee fasen ligt de nadruk op zich goed voelen. We maken hierbij een onderscheid tussen innerlijk welbevinden ("zich goed voelen in zichzelf") en sociaal welbevinden ("zich goed voelen met anderen"). Dit vormt de fundering voor diepgaand leren.

Zin in leren

Kinderen die zich veilig en gelukkig voelen, tonen nieuwsgierigheid en gaan spontaan op ontdekking. In deze fasen spelen we in op wat hen boeit, zodat hun leerhonger wordt aangewakkerd. Door te vertrekken vanuit hun interesses en ervaringen, stimuleren we een actieve en betrokken leerhouding.

Engagement en reflectie

In de laatste fase staan reflectie en zelfevaluatie centraal. Kinderen analyseren hun leerproces en bepalen welke inzichten en vaardigheden ze willen meenemen naar de toekomst. Dit helpt hen om als zelfbewuste en geëngageerde individuen verder te groeien.

Met deze gestructureerde aanpak creëren we een stimulerende leeromgeving, waarin kinderen zich gewaardeerd, gemotiveerd en betrokken voelen.

in de kring

De kring vormt het kloppende hart van onze leefschool. Hier onderscheiden we twee essentiële functies: onthaal en reflectie.

Enerzijds reflecteren we als groep over onze werking, samenwerking en het leerproces. Anderzijds bespreken we actualiteiten van buiten de school en vormen we hierover een eigen mening.

Luisteren, spreken en reflecteren

De kring biedt een spontane en aangename manier om spreek- en luistervaardigheden te ontwikkelen. Maar de impact gaat veel dieper:

  • Kinderen ervaren en leren omgaan met diversiteit in meningen en persoonlijkheden.
  • Ze ontwikkelen een eigen identiteit en leren zichzelf beter kennen.
  • Hun reflectief vermogen wordt versterkt, waardoor ze scherper inzicht krijgen in zowel de wereld als in zichzelf.

Diversiteit: ruimte voor elke stem

Tijdens het kringgesprek delen kinderen wat hen bezighoudt. Dit kan variëren van persoonlijke ervaringen zoals "we hebben een nieuwe kitten" tot maatschappelijke kwesties zoals "er is een nieuwe president verkozen".

Leerkrachten voelen aan welke onderwerpen de groep intrigeren en moedigen kritisch denken aan. Kinderen leren dat:

  • over een onderwerp meerdere meningen kunnen bestaan.
  • elke mening onderbouwd kan worden met argumenten.
  • diversiteit niet alleen bestaat, maar ook gewaardeerd wordt.

Eigen identiteit: ontdekken wie je bent

Door deze gesprekken ontdekken kinderen wie ze zijn:

  • Welke onderwerpen boeien hen?
  • Hoe verhouden hun meningen zich tot die van anderen?
  • Hoe voelen ze zich in een groepsdynamiek?

De kring fungeert als een spiegel, waarin kinderen zichzelf en anderen beter leren begrijpen. Ze ontwikkelen openheid en leren respectvol omgaan met verschillende perspectieven.

Engagement: van inzicht naar actie

Door te bespreken welke thema's hen raken, ontdekken kinderen waar hun passie en betrokkenheid liggen. Dit stimuleert zowel persoonlijk engagement als groepsengagement.

Sommige kinderen voelen zich sterk aangetrokken tot sociale thema's, terwijl anderen zich meer richten op veiligheid, technologie of ecologie. Deze groeiprocessen helpen hen een eigen rol te vinden in de maatschappij en leren hen om met overtuiging en verantwoordelijkheid keuzes te maken.

De kringmomenten zijn zo veel meer dan gesprekken, ze zijn een levendige oefening in actief burgerschap, kritisch denken en persoonlijke groei.

projectwerking

Kinderen als regisseurs van hun leren

Op onze school geven kinderen zelf mee richting aan hun leerproces. Als groep kiezen zij – op basis van hun eigen interesses en drijfveren – projecten die zij samen willen uitwerken. Dit zorgt voor een maximale betrokkenheid en een sterke leermotivatie.

Het projectproces: van idee tot evaluatie

Een project uitwerken is een intensief en betekenisvol proces. Kinderen doorlopen hierbij verschillende fasen:

  1. Doelen bepalen – Samen stellen ze vast wat ze willen leren, wat ze willen beleven en wat ze willen doen.
  2. Plannen – Ze ontwerpen een stappenplan om hun doelen te realiseren.
  3. Uitwerking – Ze voeren het project uit en zetten hun ideeën om in actie.
  4. Evaluatie – Een cruciaal moment waarin de groep terugblikt en reflecteert:
    • Zijn we geslaagd in ons opzet?
    • Wat ging goed?
    • Wat kunnen we bij een volgend project anders aanpakken?

Projecten en vakgerichte leerinhouden

In de lagere school lopen de leerinhouden van wiskunde, Nederlands en Frans naast de projectwerking en volgen zij een vast jaarplan. Tegelijkertijd worden deze leerinhouden ook geïntegreerd in de projecten, zodat kinderen de leerstof in een betekenisvolle context kunnen toepassen. Hierdoor wordt het leren functioneler, ervaringsgerichter en blijft het beter hangen.

Leren voor het leven

Doorheen dit proces ontwikkelen kinderen essentiële vaardigheden voor de 21ste eeuw:

  • Overleggen en argumenteren – Leren luisteren, hun mening onderbouwen en samen tot besluiten komen.
  • Initiatief nemen – Zelf ideeën aandragen en verantwoordelijkheid nemen.
  • Engagement nakomen – Doorzetten en hun plannen tot een goed einde brengen.
  • Plannen en organiseren – Stapsgewijs toewerken naar hun doelen.

Door zelf hun leerproces te sturen en vakinhouden in projecten toe te passen, leren Heyerdahl-kinderen zichzelf kennen en ontdekken ze waar hun passies en talenten liggen. Dit maakt hen tot zelfstandige, kritische en ondernemende individuen, klaar voor de uitdagingen van de toekomst.

axenroos

Samen Leren samenleven

Op onze school staat samen leren samenleven centraal. Dit is een dynamisch proces, waarin kinderen ontdekken hoe hun gedrag anderen beïnvloedt. De axenroos helpt hen inzicht te krijgen in deze interacties en biedt een taal om hierover in gesprek te gaan.

De Axenroos: 10 Gedragswijzen

De axenroos gebruikt dieren als metafoor voor verschillende manieren van omgaan met elkaar:

  • Leeuw 🦁 – Leidt en organiseert, maar kan ook domineren.
  • Kameel 🐪 – Volgt en gehoorzaamt, maar kan te afhankelijk zijn.
  • Bever 🦫 – Zorgzaam en verantwoordelijk, maar soms overbeschermend.
  • Poes 🐱 – Geniet en vraagt zorg, maar kan profiteren.
  • Pauw 🦚 – Trots en contactgericht, maar kan opscheppen.
  • Wasbeer 🦝 – Waardeert en luistert, maar kan slijmen.
  • Steenbok 🐐 – Assertief en standvastig, maar kan koppig zijn.
  • Havik 🦅 – Kritisch en scherpzinnig, maar kan roddelen.
  • Uil 🦉 – Observerend en bedachtzaam, maar kan afstandelijk zijn.
  • Schildpad 🐢 – Reflecteert en komt tot rust, maar kan zich terugtrekken.

De axenroos helpt kinderen hun eigen gedrag en dat van anderen herkennen, begrijpen en bijsturen. Zo ontwikkelen ze sociale vaardigheden die essentieel zijn voor het samenleven, nu en in de toekomst.

breinhelden

Breinhelden is een programma om de zelfsturing of executieve functies te trainen. Dat zijn de regelfuncties van onze hersenen.
Deze functies regelen de uitvoering van allerlei taken.
We gebruiken deze functies dagelijks om 'problemen' op te lossen, zoals: 's ochtends op tijd op school verschijnen, het juiste hoofdstuk leren voor een toets of van de supermarkt thuiskomen met alle boodschappen die nodig zijn.
Daarvoor hebben we vaardigheden nodig zoals plannen, organiseren, timemanagement, aandacht erbij houden enzovoorts.
Dat zijn allemaal executieve functies. Ook emoties reguleren, kunnen doorzetten en flexibel denken als iets anders gaat dan gepland, vallen onder de executieve functies.
Belangrijke vaardigheden voor kinderen dus om goed te ontwikkelen!

Visie op ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie

Bij GO! Leefschool Heyerdahl geloven we in de kracht van een gemeenschap waarin leerlingen, leerkrachten, ouders en verzorgers actief samenwerken voor het welzijn en de ontwikkeling van onze kinderen, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect.

Onze visie op ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie is een essentieel onderdeel van deze gemeenschap. We onderscheiden beide concepten:

Ouderbetrokkenheid

  • betreft de interesse en steun die ouders bieden in het leerproces en de ontwikkeling van hun kind, zowel thuis als via communicatie met de school.

Ouderparticipatie

  • gaat verder door ouders actief te betrekken bij schoolactiviteiten, zoals schoolprojecten, evenementen en deelname aan de ouderraad. Deelname is vrijwillig.

Wederzijdse verwachtingen zijn belangrijk voor het opbouwen van een sterke, respectvolle en ondersteunende gemeenschap:

Van de school:

  • Respect en zorg voor de meningen en inspanningen van ouders.
  • Open en regelmatige communicatie over het welzijn van kinderen, schoolbeleid en activiteiten.
  • Faciliteren van betrokkenheid door het aanbieden van mogelijkheden voor ouderparticipatie, afgestemd op de verschillende mogelijkheden van ouders.

Van de ouders:

  • Ondersteuning van het leerproces door kinderen aan te moedigen en motiveren.
  • Actieve deelname aan schoolactiviteiten en projecten, binnen hun mogelijkheden.
  • Open en respectvolle communicatie met de school en bereidheid om samen te werken aan oplossingen.

Samenwerking in actie:

  • De school biedt regelmatige updates, toegankelijke communicatiekanalen en mogelijkheden voor ouderbetrokkenheid.
  • Ouders bieden ondersteuning voor het leerproces, feedback en nemen deel aan activiteiten en informatieavonden.

Bij GO! Leefschool Heyerdahl beschouwen we ouderbetrokkenheid en -participatie als een dynamisch partnerschap dat essentieel is voor het creëren van een verrijkende leeromgeving voor onze kinderen. Samen bouwen we aan een gemeenschap waarin elke leerling kan floreren.


de ankerraad

De ankerraad wordt per schooljaar samengesteld en bestaat uit 2 ankerouders per leefgroep en de directeur. 

Vijf keer per schooljaar komt de ankerraad samen. 

Vinnige Visjes 

Vlotte Vlotjes

Ruige Reizigers

Dappere Doorzetters

Wakkere Waaghalzen